Cestný bike pre náročnejších, ktorý zvládne aj preteky do 2500 eur? Sci-fi? Zoznámte sa s modelom Raceride od Rock Machine. Celokarbónový cesťák, implementujúci moderné štandardy vrátane kotúčových bŕzd za priaznivú cenu.
[caption id="attachment_82" align="aligncenter" width="770"]
Rock Machine Raceride 1200 v. 54[/caption]
Využil som možnosť na týždeň vymeniť môj cesťák - zimák za oranžový Raceride z českej dielne Rock Machine a keďže rozhodne len nestál v chodbe, je čas podeliť sa o postrehy a dojmy z tohto cenovo dostupného modelu pre výkonnostných jazdcov.
Začnem asi tým, že bike bol (úplnou náhodou) nastavený ako na mňa, takže som nemusel vôbec nič riešiť. Ešte aj sedlo bolo v ideálnej výške. Takže som sadol a jazdil. Už po prvých metroch si uvedomujem, že na cesťák v kategórii do 2500 eur (resp. za 2500 eur) je prekvapivo tuhý v oblasti stredu a riadenia. Hneď druhý postreh sa paradoxne týka komfortu, ktorý je napriek plášťom šírky 23mm na vysokej úrovni a rámová sada pekne pohlcuje nerovnosti. Plášte som si prifúkol na 8 bar predný a 8,5 bar zadný, napriek tomu však nenastal skokový úbytok komfortu oproti mojím "dvadsaťpäťkám". Povedal by som, že je to porovnateľné.
Kotúčové brzdy Shimano BR-RS785[/caption]
Druhá vec je, že na ceste sa používajú štandardne 140mm kotúče. Pre ťažšie váhy nemusia byť dostatočne schopné odvádzať teplo. Skúsil som si to na vlastnej koži v dlhšom zjazde, kedy mi zadná brzda po pár minútach intenzívneho brzdenia začala vädnúť. Po chvíli stratila brzdný účinok úplne. Aj keď šlo o extrémnu modelovú situáciu, ktorá reálne pravdepodobne na naších cestách nenastane, ak však vážite viac, mohli by ste na limity kotúčových bŕzd (napr. v Alpách) naraziť.
11 rýchlostná sada Shimano Ultegra 6800[/caption]
U kolies teda záleží, ktorým smerom sa s týmto bicyklom vyberiete. Buď máte ambície pretekať a v tom prípade siahnete po niečom lepšom (ľahšom), alebo vám skôr vonia bežné jazdenie po nevyberaných cestách a využijete výbornú odolnosť Fulcrumov, ktorými je bike v základe osadený. Každopádne, vzhľadom k ambíciam tohto biku, nie veľmi šťastný výber kolies.

Tuhý základ = vyššia efektivita
Základ Raceride je vyrobený z UD karbónu. Príjemne jednoduché, konzervatívne tvary nikoho neurazia a minimalistov skôr potešia. Vydarená je aj oranžová v kombinácii s čiernou, len ten branding na ráme nie je úplne pre mňa. Ale ten je už pre RockMachine typický a možno aj vďaka tomu ho na cestách ľahko rozoznáte. Celokarbónová rámová sada Raceride 1200 je vybavená pevnou osou v predu aj v zadu, čo pridáva biku na pevnosti. Cítiť to je hlavne v stojkách a šprintoch, kedy sa bike menej "ohýba" a viac energie, resp. momentu prenesie na asfalt. Pevnosť celku dotvárajú kompaktné riadítka a predstavec priemeru oversize (31,8mm). Predstavec, rovnako ako sedlovka sú značky ONE.Kotúče - moderný štandard
Raceride 1200 je vybavený hydraulickými kotúčovými brzdami Shimano BR-RS785 s rotormi priemeru 140mm. Kotúčové brzdy na cestných bicykloch boli v posledných rokoch predmetom nekonečných diskusií a dá sa povedať, že ide stále o tak trochu kontroverzné riešenie - hlavne v profi pelotóne. Na cestných modeloch sa však kotúče objavujú stále častejšie a vyzerá to, že evolúcia je v tomto smere nezastaviteľná. Nie je sa ani čomu čudovať. Brzdný účinok je až neuveriteľný. Na môj vkus však trochu zbytočný. Hovorí sa, že kto brzdí nevyhráva, a za normálnych okolností brzdy na cestnom bicykli používame najčastejšie na korigovanie rýchlosti. Na ceste sa len zriedkavo dostane na brzdné plochy ráfikov blato a keď prší, tak úzke plášte neponúkajú dostatočnú styčnú plochu na to, aby bolo možné brzdný účinok kotúčových bŕzd naplno využiť. [caption id="attachment_81" align="aligncenter" width="770"]
Ultegra - sada pripravená na všetko
Výbavu Raceride 1200 tvorí komplet Shimano Ultegra. Ide o naozaj kvalitný materiál na všetkých frontoch. Pohon je postavený na kompaktnej konfigurácii 50/34 x 11-28. Kľuky z radu Ultegra 6800 sú vyrobené technológiou už typickou pre vyššie rady Shimano - Hollowtech 2. Kľuky sú duté, čo prináša nízku hmotnosť a výbornú tuhosť zároveň. [caption id="attachment_77" align="aligncenter" width="770"]
Kolesá od Fulcrum
RockMachine siahol u modelu Raceride po kolesách značky Fulcrum. Napohľad môžu kolesá radu Fulcrum Racing Sport DB pôsobiť trochu cyklokrosovo, ale sú určené na cestu. Hmotnosť 1872g (v distribúcii 1076g zadné/796g predné) je však vyššia než by bolo príjemné, a pri jazde je bezmála 1900g v kolesách cítiť. Nespornou výhodou, ktorú so sebou vyššia hmotnosť väčšinou prináša je vyššia tuhosť a to platí aj pri Racing Sport-och. Aj po niekoľkých dierach vo vysokých rýchlostiach stále rovné, a to sa narovinu priznám, že som ich nešetril. Výbornou voľbou boli v tomto prípade plášte Panaracer široké 23mm, ktoré jazdili bez zaváhania za sucha a nestratili sa ani za mokra, aj keď to som už musel dávať pozor. Počas testu bez defektu :).